Wat hebben de Bouwrups en een autoportier met elkaar gemeen?

Misschien wel meer dan u op het eerste gezicht denkt. In welke auto we ook rijden, we vinden het vanzelfsprekend dat de portieren perfect sluiten. Regen en wind blijven buiten de auto en dat alles is te danken aan een zacht rubber profiel wat precies de contouren van het portier volgt.

In de bouw vinden we dit soort profielen ook terug, in kunststof kozijnen worden ze bijvoorbeeld standaard toegepast. Ze zorgen er voor dat lawaai, koude, stof en vocht worden buitengesloten en warmte niet zomaar kan ontsnappen.

Heel anders is dit gesteld bij miljoenen daken, daar kan ongehinderd warmte vanuit de woning door kieren ontsnappen. Het warmteverlies wat hiermee gepaard gaat is onvoorstelbaar. Daarom werd het de hoogste tijd werd om naar een oplossing voor dit probleem te zoeken. Deze oplossing werd gevonden in de uitvinding van de Bouwrups, het klassieke "ei van Columbus".

Veel energie gaat verloren bij de aansluitingen van dakelementen, bijvoorbeeld ter hoogte van de dakvoet. Op de middelste foto ziet u een renovatieproject in uitvoering. Hier is gekozen voor energiebesparing middels het toepassen van geïsoleerde dakelementen. In de oude situatie werd - voordat de elementen werden geplaatst - ter hoogte van de muurplaat wat losse isolatie neergelegd. Hierover werden de dakelementen geplaatst en een verre van ideale oplossing gecreëerd.

Dat het anders en veel beter kan ziet u op de onderste foto. Van te voren werd de hoogte van de muurplaat opgemeten en de breedte van de dakvoet. In de fabriek werd aan de hand van de opgegeven maten de Bouwrups gefabriceerd en op het 'werk' afgeleverd. Zoals een autoportier perfect sl